8 Nisan 2008 Salı

ANLATIM BOZUKLUKLARI


Bugün biraz anlatım bozukluklarından söz etmek istiyorum. Hepimizin zaman zaman gereksinimi var buna...

Anlam ve Anlatım Yönünden Yaptığımız Yanlışlar :

Önce birbiriyle en çok karıştırılan sözcüklere bakalım mı ?

  • " Yaşantınızın " bu anında size mutluluklar diliyorum... ( Yaşamınızın olmalıydı.)

  • Özge, üniversite " öğretimini " bu yıl bitiriyor. (Öğrenimini olmalıydı.)
  • Bu iki görüş arasında yadsınamaz bir " ayrıntı " var. (Ayrım, fark olmalıydı. )
  • Anayasa değiştirilmesi " ivecenliğe " getirilemez. ( İvediliğe, aceleye olmalıydı.)
  • THY uçak bilet " fiyatlarına " zam yapmış. ( ücretlerine )
  • Aysema kendisini bize " tanıştırdı. " ( tanıttı )
  • İlbilge yazma çalışmalarında son derece " etkendi " . ( etkindi )
  • Fenerbahçeli sporcunun başarısını " azımsayarak " bir yere varamazsınız. ( Küçümseyerek olmalıydı. Maaşınızı az bulabilirsiniz, kişiyi değil. Kişiler için küçümseme kullanılır. Ama siz yine de kimseyi küçümsemeyin... )
  • Evlerin birbirine " yaklaşık " yapılması depremde sorun oluşturmaz mı? (yakın olmalıydı .)
  • Atılım, sosyal çalışmalarda son derece "etken " di. ( etkin )
  • Bu tartışmanın "sonucunda " umarım sıkılmamışsınızdır. ( sonunda)

Gereksiz Kullanılan Sözcük ve Ekler :

  • Birbirimizin yaşanmış deneyimlerinden yararlanmalıyız. ( "yaşanmış " gereksiz , deneyim yaşanarak kazanılmıyor mu ? )
  • Size sağlık ve sıhhatler dilerim.
  • Feyza, neşeli ve şen bir insandır.
  • Okula yaya yürüyerek giderim. (yaya !)
  • Soğuk sıfırın altında eksi yirmi dereceydi. (eksi)
  • Oysa Ayşe'ninse bundan haberi yoktu. (oysa)
  • Bu blogda beklenmedik sürprizlerle karşılaşabilirsiniz. (beklenmedik gereksiz )
  • Taşıt araçlarından korkar olduk. (araçlar)
  • Kimseye güven ve itimat edemeyecek miyiz ? ( itimat )
  • Amacım ve maksadım Türkçeyi doğru kullanmak. (maksat )
  • Bundan böyle artık bana yorum yapmayacak mısınız ? ( artık )
  • Blogların en büyük rakibi yazılı basın mıdır ? ( yazılı )
  • Değerli okuyucularıma saygı ve hürmetlerimi sunarım. ( hürmet )
  • Sabrınızdan ötürü sizi kutluyor ve hem de size başarılar diliyorum. ( hem de gereksiz.)
  • Hastamız iyi oldu. (iyileşti demek daha doğru kullanım.)
  • Okumayacaksınız diye kuşku etmedim değil. ( Kuşkulanmadım olmalıydı. )
  • İşin daha da önemli yanı ise kimsenin bunları önemsememesidir. (ise, gereksiz kullanılmış. )
  • Giydiği kravatı beğendiniz mi ? ( taktığı olmalıydı )
  • Hükümetin ekonomi politikası güç duruma düşmemizi sağladı. ( Olumsuzlarda, neden oldu , denir. )
  • Öğretmenimizin çabaları başarılı olmamıza neden oldu. ( sağladı, olmalıydı.)
  • Yazdıklarımdan hiç kuşkusuz yararlanmış olabilirsiniz. ( Kuşkusuz, kesinlik bildirir ve olabilirsiniz sözcüğüyle çelişir. )
  • Mutlu olmayı kesinlikle istiyor olmalıdır. ( aynı yanlış )


Yanlış Yazılan Sözcükler : Ben doğru yazımlarını aldım buraya.

yalnız
yanlış
bazı
Okuyabilir misiniz ?
Koşabilir.
Geliver.
Bakakalırım.
Düşeyazdı.
affet
sabret
terk et
mulu ol
kaybol
hisset
rica et

Bu arada "ŞEY" ile ilgili HER ŞEY ayrı yazılır.

HER ile ilgili , herhangi, herkes dışındaki sözcükler ayrı yazılır. HER ZAMAN, HER GÜN, HER DURUMDA...

Eklerin ve bağlaçların yazımıyla ilgili yanlışları bir sonraki yazıya bırakmak istiyorum. Dikkatiniz iyice dağıldı... Daha sonra da Cümle Düzeyindeki Anlatım Bozukluklarına değineceğim.

Sıkılmadığınızı düşünmek istiyorum...











6 yorum:

matias dedi ki...

harika..

aysema dedi ki...

Harika olan paylaşmak, değil mi sevgili Matias. Teşekkürler, sevindim.

Ender dedi ki...

ÖSS hazırlık yılım aklıma geldi. Güzel paylaşım teşekkürler. Bunların hepsini bilsemde arada yanlış yapıyorum sanırım...

KAPTAN dedi ki...

Sayın Aysema,yazılarımda her ne kadar güzel Türkçemizi düzgün kullanmaya özen göstersemde,hatalarım olduğuna eminim.O kadar güzel açıklamalarda bulunmuşsunuz ki,tebrik etmeden geçemedim.Ayrıca,yazılarımda faydalanmak amacı ile yazmış oldugunuz kelimelerin doğru kullanımlarını bilgisayarıma kaydettim.Umarım hata etmemişimdir.
Sağlıcakla kalın.

Adsız dedi ki...

" Bilirken susmak, bilmezken söylemek kadar çirkindir." (Eflatun)
Elinize, yüreğinize sağlık. Çok yararlandım.

aysema dedi ki...

Güzel yorumlarınız için teşekkürler. İşe yaradığına çok sevindim. Sevgili Kaptan,hiç hata olur mu ? Ayrıca Türkçemiz konusundaki duyarlılığınıza çok teşekkür ederim. Sevgili Ender arada bir geçmişe gitmek de güzel değil mi ? O yıllarda çoğu gencimiz bunlar bizim ne işimize yarar ki diye düşünebiliyor. Şimdi yaradığını hep birlikte görüyoruz.
Ve isimsiz okuyucum, doğru söylüyorsun. Bildiklerimizi paylaşmak, bilmediklerimizi de öğrenmek zorundayız.
Saygılar...