13 Mayıs 2009 Çarşamba

MİM- OKUMA SERÜVENİNİZİN BAŞLANGICI



İzmir'de Sanat :

" Okuma serüveninizde unutamadığınız, hayatınızın bir dönemine, özellikle de çocukluğunuz ve ilkgençliğinizin hayal dünyasının oluşumuna etki eden yazar kim? Hangi kitabı elinize aldığınızda döner gidersiniz o günlere?"

Diyerek mimlemiş beni. Bugün beş saatlik otobüs yolculuğumda bunu düşündüm. Sahi böyle bir kitap var mıydı çocukluğumda ve ilk gençlik yıllarımda? Evet, vardı, ama bir kitap değil, pek çok kitap! Hangisi en çok derken dalıp gitmişim uzaklara...

Sıcak sımsıcak bir hava, öyle ki asfaltları eriten cinsten olanını düşünün. Dört ay süren yaz tatili... Oldukça uzun. Ve bu sürenin tamamına yakınını evde, mahallede geçiren bir çocuk. Televizyon yok, bilgisayar yok, ateri materi, müzikçalar yok.Radyo var. Haa taş plaklar var, hala saklarım. Bir de kitaplar... Biz kitapları okumazdık, yutardık. Kimbilir onlar aracılığıyla nerelere nerelere gitmişizdir! Kimlere gülüp kimlere ağlamışızdır? Kitabı çabuk okumak zorundaydık. Çünkü sırada bekleyenler olurdu hep... Bir kitap elden ele dolaşırdı. Kitap hakkında konuşur tartışırdık. Hatta kirayla kitap verilirdi.

Yalnız kitap seçme lüksümüz yoktu çocukluğumuzda. Elimize ne geçerse okurduk. Tommiks, Teksas da dahildi okuduklarımıza...

İlk hatırladığım ciddi eseri , ilkokul beşinci sınıfta okumuştum. " Genç Kızlar"... Yazar da kahramanlar da yabancıydı. Fazla bir şey anlamamış olsam da yatılı bir okuldaki kız öğrencilerin maceraları hoşuma gitmişti. Sanırım ablalarımızın okuduğu kitap bizim elimize geçmişti.


Bu kitapla ilgili yıllar sonra yaşadığım şaşkınlığı anlatmadan geçemeyeceğim.

Bir gün televizyonda , çevirmen olarak tanıdığım , Nihal Yeğinobalı ile yapılan söyleşiye denk geldim. Meğer benim ilkokul son sınıfta okuduğum "Genç Kızlar" romanının yazarı kendisiymiş. Eser o döneme göre biraz erotik olduğu için uydurduğu Vincent Ewing takma adıyla yayınlamış. Uzun yıllar yabancı bir yazar tarafından yazıldığı sanılmış bu kitabın. Ben de öyle sanmıştım. Sanırım birkaç yıl önce kendi adıyla yeni baskısını yaptırmış. Bulursam alıp yeniden okumalıyım Genç Kızlar'ı...

İlk gençlik yıllarımızın çoğu Kerime Nadir, Muazzez Tahsin Berkant romanlarıyla geçti . Ayrıca o yıllarda gazetelerde romanlar bölüm bölüm yayınlanırdı. Eve alınan gazete merakla beklenirdi. Okuma sırası yüzünden evde çocuklar arası kavgalar yaşanırdı. Ben bu tartışmalara girmez, herkesin okumasını beklerdim. Sonunda gazete bana kalırdı, tartışmalardan uzak keyfini çıkara çıkara okurdum...

Arkadaşlar arasında okumalarımızla hava atardık. Yarışırdık desem daha mı doğru olurdu, bilmiyorum. Okuduğumuz kitapların listesini tutardık. Birbirimize gösterirdik. Bizi geçen olursa üzülürdük, daha çok kitap bulmaya, okumaya çalışırdık. (Okumadığımız kitabı listeye eklemek gibi sahtekarlık etmezdik, dürüsttük, kendimize saygımız vardı. Hakkıyla kazanmak isterdik.)

Ve yaşamımı etkileyen, o yıllardan beni bugünlere taşıyan kitaplar arasında sayabileceklerim: Reşat Nuri'den "Çalıkuşu" (ortaokulda ödev olarak incelemiştim) daha sonraları "Yeşil Gece"; Yakup Kadri'nin " Yaban" romanı ve Halide Edip'in "Vurun Kahpeye" ...

Vurun Kahbeye romanının kahramanı Aliye Öğretmenin ettiği yemin:

"Toprağınız toprağım, eviniz evim; burası için, bu diyarın çocukları için bir ana, bir ışık olacağım ve hiçbir şeyden korkmayacağım; vallahi ve billahi!"

Bu yemin beni çok etkilemişti. Defterlerimin ilk sayfalarına yazmıştım bunu. Aliye öğretmeni taşlayarak öldüren yobazlara çok kızmış, Aliye öğretmen için de gözyaşı dökmüştüm küçük yüreğimle...

Sonra diğer kitaplar birbirini izledi. Şimdilik bu kadarla bırakıyorum.

Ve Rüyayla, Parpali, Özgür Anne, Öykü, Sufi, Gülen Tezer ,Beenmaya, Bendeniz, Pandora mimlendiniz efendim. Ayrıca yazmak isteyen herkes...


Sevgilerimle...

26 yorum:

Emrah Atik dedi ki...

İlginiz ve zaman ayırdığınız için çok teşekkür ederim...
Sevgiler, saygılar...

Dolunay dedi ki...

güzel bir mim yazmışsınız.

Eylem dedi ki...

beni etkileyen roman da yaşar kemalin ince memedi olmuştu diye hatırlıyorum.

вєndєníz...(иυянαиσzкαи.¢σм) dedi ki...

Günün aydın olsun sevgili aysema:) aldım kabul ettim başım üzerine,teşekkür ederim canım yazıcam kısmetse bugün

laleninbahcesi.blogspot.com dedi ki...

süper bir mim bu Aysemacım. Genç Kızların yeni baskısını aldım geçen yıl, hatta bu konuda bir yazımda vardı ama ı zamanlar tanışmıyorduk. Kitap serüvenini okurken beni anlatıyorsun sandım, mahalledeki arkadaşlarla kitap serüvenimiz gözlerimin önüne geldi. Bir kitap sevdalısı arkadaşım olduğu için çok ama çok mutluyum . Sevgiyle ve hep kitapla

PaNDoRa dedi ki...

Sevgili Aysema, öncelikle çok güzel bir yazıydı belirtmek isterim. İnanılmaz keyif aldım okurken, paylaşımın için teşekkür ediyorum....

Mimi paslama olayına gelirsek, sevgili Emrah pası atmıştı zaten bana, bunun için de ayrıca teşekkür ediyorum. Görüşmek üzere sevgiler...

Ozgur dedi ki...

Merhaba Aysema, en kisa zamanda yanitlamaya calisacagim. Ne guzel bir yazi olmus... sevgiler.

sufi dedi ki...

Sevgili Aysemam;
Bu mimine blogda değil de burada cevap versem hı ne dersin?dedim ...ama vazgeçip blogda yayınlamaya karar verdim teşekkürler canım.Sana yazdıklarım uzun olunca kopyalayıp yapıştırdım diğer tarafa sevgilerimle.

beenmaya dedi ki...

senden gelen mimleri çok seviyorum nedense :)))

sırada yazmam gereken birkaç mim var biraz geç yazmam umarım sorun olmaz sevgiler :)))

aysema dedi ki...

Sevgili Emrah Atik,

Asıl ben teşekkür ederim. Sevgiler...

aysema dedi ki...

Sevgili Dolunay,

Beğenmene sevindim. Teşekkürler...

aysema dedi ki...

Sevgili Eylem,

İnce Memed, edebiyatımızın baş yapıtlarından biri. Ben de severek okumuştum birinci cildini. İkincisini gazetede her gün bir parçası yayınlanırken okumuştum. Birincisi kadar sevememiştim...

Etkilendiklerim arasında Pollyanna da vardı. Unutmuşum yol yorgunluğuyla...

aysema dedi ki...

Sevgili Bendeniz,

Ben de zevkle okuyacağım. Teşekkürler canım...

aysema dedi ki...

Sevgili Lale,

Aynı dönemlerde çocukluğumuzu yaşamışız, benzerlikler ondan. Eskiden kitaba ulaşmamız daha zordu. Ancak kısıtlı olanaklarla çok okuyorduk. Herkes kendi okulundaki kitaplıktan ödünç kitap alıyordu, değiştirerek okuyorduk.

Seni tanıdığım için ben de çok seviniyorum...

aysema dedi ki...

Sevgili Pandora,

Çok teşekkür ederim.

İstanbul'a akşam saatlerinde geldim. Yavrularla özlem giderdik. Onlar uyuduktan sonra yazdım. Yorgun olduğum için Emrah'ın seni de mimlediğini gördüğüm halde yazarken unutmuşum. Neyse katmerli olmuş. Kolay gelsin.

Sevgiler...

aysema dedi ki...

Sevgili Özgür,

Merakla bekliyorum. Teşekkürler...

aysema dedi ki...

Sevgili Sufi,
Çok teşekkür ederim ilgine. Yazını okudum ve çok beğendim. Sevgiler...

aysema dedi ki...

Sevgili Beenmaya,

Bu mim İzmir'de Sanat'tan geldi. Ben de çok beğendim.

Benim de yazamadığım mimler var. Zaman geçince daha zor oluyor. Araya başka şeyler girdi, çok geciktirdim, ama yazacağım.

Oluyor böyle şeyler. Uygun zamanında yazarsın. Sevgiler...

öykü dedi ki...

Çok tsk ederım severek yazıcam

aysema dedi ki...

Sevgili Öykü,

İlgine teşekkürler...

kamikaze dedi ki...

Çok güzel bir mim ve harika cevaplamışsınız Aysema öğretmenim,benim de en etkilendiğim kitap "pollyanna evleniyor" özellikle manevi değeri büyük çünkü ilkokul öğretmenim bana hediye etmişti.babamın tayini dolayısıyla izmirden kastamonu'ya gidecektik.okulun son günü güzel yazısıyla bana hediye etti.ömrüm oyunca unutamam.

Prima Rima dedi ki...

Çok güzel yazmıssın Aysema öğretmenim:)
bende vurun kahpeye romanını cok sever , unutamam.

aysema dedi ki...

Sevgili Kamikaze,

Benim de öğrencilerime armağan ettiğim kitaplar oldu. Ancak öğrenci sayısıyla kıyaslanamayacak kadar az... Oysa dafa fazlasını yapmak istemiştim hep.

Öğretmenler hepimizin yaşantısında önemli izler bırakmıştır. Bu bazen olumlu, bazen de, ne yazık ki, olumsuz.

Bence öğretmenlerin ekonomik sorunlarının düzeltilmesi gerekir.Bu onların sosyal ve kültürel yönlerini olumlu yönde etkileyecektir. Öğretmen yetiştirme de önemli tabi. Ve öğretmenlerin seviyesini yükseltmek toplumun da seviyesini yükseltecektir. Ama yazık ki durum giderek daha kötü oluyor.

Yorum için çok teşekkür ederim.

aysema dedi ki...

Sevgili PrimaRima,

Beğenmene sevindim. Vurun Kahbeye önemli yapıtlarımızdan biri...

Sevgiler...

cesetizleri dedi ki...

ah evet ne güzel bir mim bu böyle..
yazacağım ben de :))

aysema dedi ki...

Sevgili Cesetizleri,

Zevkle okuyacağım ben de. Teşekkürler...