12 Kasım 2009 Perşembe

MUTFAK



Bir haftadır İstanbul'dayım, Yağmur'umla tatlı zamanlar geçiriyorum. Onu öpüyorum, kokluyorum, özlem gideriyorum. Bol bol oynuyoruz birlikte, aramızda yaş sınırı kalmıyor böyle zamanlarda.

Bu arada zaman zaman balkon ziyaretlerim de sürüyor malum nedenle... Özellikle akşam saatlerinde karşı apartmanlarda çok ilginç görüntüler oluşuyor. İstemeden "biri sizi gözetliyor" durumuna düşüyorum.

Sekiz katlı bir apartmanı gözünüzün önünde canlandırın. Üst üste sekiz mutfak penceresi ve sekiz bayan! Birbirinden habersiz yemek, bulaşık gibi işlerle uğraşıyor... Erkekler yok, bazen birinde bir an görünür gibi olsa da kısa sürede gözden ırak oluveriyor.

Sizce de bu işte bir yanlışlık yok mu? Acaba biz kadınlar mutfağı ele geçirdik de, erkekleri yanaştırmıyor muyuz? Yoksa erkekler mi kaçıyor mutfaktan?

Peki biri mutfaktayken diğeri ne yapıyordur dersiniz?

10 yorum:

Parpali dedi ki...

Aslında bu konuda uzun uzuuun yazabilirim öğretmenim. Ama şunu söyleyeyim en kestirmesinden. Evet, bu işte bir yanlışlık var. Ama ne yazık ki yanlışlık kadınlarda. Bir bardak suyu bile, ayağına bekleyen oğlunu anlatırken mutlu olan kadınlar biliyorum ben. Ve eşitlik nutukları çekip, evde tabağını dahi mutfağa götürmekten kaçınan adamlar...

UykusuZ dedi ki...

öğretmenim beni diğer mutfaklar değil de şu dolaptaki aşureler pek ilgilendirdi, en sevdiğim tatlıdır.

aysema dedi ki...

Sevgili Parpali,

İnan çok çarpıcı bir görüntü oluşturuyor akşamları. Aslında sekiz yazdım,ama on altı pencere yan yana ve benzer görüntüler sergiliyor.

Eski alışkanlık sürdürülüyor sanırım. Kadınlar çalışmazken doğruydu belki, ama şimdi kadınlar da aynı işi yapıyor.

Sevgiler...

aysema dedi ki...

Sevgili Uykusuz,

Aşureler kendi imalatım, buyur istediğin kaseyi al... Afiyet olsun.

Sevgiler...

mr_lonely dedi ki...

Nedeni bence şu hemcinslerim mutfak ve ev işlerinde yeteri kadar beceriksiz. Kadınlar bu işin üstesinden daha iyi geiyor.
Örneği kendimden vereyim, benim önüme bulaşıkları koyun, yıkarım ama hepsi de yarım yamalak olur tabakların falan hepsi bulaşıklı kalır. Temizlikte ona keza. Evi pislik götürür valla. :D
Ama annem temizlik yaparken makarna falan yaparım yemek saatine denk gelirse makarna yaparım. Başka da becerebileceğim yimek yok.:D
Evin ağır işlerini de hep ben yapıyorum ama onu da atlamamak lazım.

Her ne kadar şikayet edilse de bence bir iş bölümü var evlerde yine de. Bazı erkekler yan gelip yatma modunda biliyorum da herkeste değildir yani...

Saygılar...

aysema dedi ki...

Sevgili Mr_loneyl,

Yeter ki paylaşım olsun. Kim hangi konuda başarılıysa elinden geleni yapmalı.

Ama çoğunluğa bakınca özellikle erkekler yangelip yatarken kadınlar iç ve dış tüm sorumlulukları üstleniyor. Yanlışlık burada.

Bir de kadınlar da başlangıçta sanıldığı kadar becerikli değil, zamanla bu yetenekleri gelişiyor. Erkekler kullanmadıkları için köreliyor diye düşünüyorum. Yoksa başarılı aşçılar, terziler erkek olmazdı değil mi?

Sevgilerimle...

Ayşe dedi ki...

bu konuda sosyolojide cok ciddi calismalar yapiyorlar. Cesitli tezler var. Bazilari gender socialization yani toplumsal cinsiyetlestirmeyi (erkekleri belli normlara gore, kadinlari baska normlara gore yetistirme) savunuyor. "Aman oglum otur sen, ama kizim hadi bir cay koyalim" mantigi... Tabi buna baglantili olarak erkekler cay koymayi, kadinlar da erkekler cay koyarken oturmayi zul addediyorlar.

Bir de "aman sen yapamazsin" diyip erkekleri geleneksel olarak kadinlarin sahibi oldugu mekanlardan (mutfak, camasir yikamak, asmak gibi) uzaklastirmak. Bazen de oyle kurallarimiz oluyor ki biz de biraz onayak oluyoruz sanirim (coraplarin oyle katlama, mutfak tezgahini soyle sil, lavaboyu soyle kuru/temiz tut)...

Aslinda bazi ulkelerde kadin ve erkeklerin ev isi ve cocuk bakimina ayirdiklari zamanlar incelendi. Mesela genel olarak, bundan 30 sene onceye gore erkekler daha cok is yapiyorlar, cocuk bakiyorlar. Ama bu isler geleneksel olarak "erkek isi" olarak kabul edilen, cim kesmek, cop cikarmak gibi, disariya odakli isler. Kadinlar hala daha cok ev icindeki ev islerini yapiyorlar. Cocuk bakimda ise zamanlar birbirine yakinlasiyor olsa da, kadinlar cocuk bakimi icin daha cok zaman harciyorlar.

Ben bu konuda cok yazabilirim, zira bu konularla ilgileniyorum. O yuzden simdilik susayim...

Bu arada o asureler de pek guzel gozukuyor. Elinize saglik.

Zeugma dedi ki...

Sevgili aysema;
Bu aşureleri görüp Dr Oetker poşet aşure aldım acilen..
Yoksa olmayacaktı inanın öğretmenim..Aynısı olmasa da çok benzedi. Sıkışanlara çözüm olabiliyor :)
Elinize sağlık, nefis görünüyor..
Kadınlar hep mutfakta tabii maalesef.. İşyerinde eşinden daha fazla çalışanı bile. Törelerimizle alakalı en çok :(
Sevgilerimle..

aysema dedi ki...

Sevgili Ayşe,

Yorumuna yanıtı geciktirdiğim için özür dilerim. İstanbul'da olunca torun tüm zamanımı dolduruyor. Bilgisayarı açmadığım günler oluyor.
Yorumuna çok sevindim, teşekkür ederim.

Ben de eğitimle ilgili olduğunu düşünüyorum. Eskiden kadınlar ev işlerini üstlenmiş doğal olarak, erkekler de dış işleri. Ancak kadınlar çalışmaya başlayınca eski gelenek bir süre sürmüş. Kadınlar yeter ki dışarda çalışalım, ikisini birlikte hallederiz düşüncesiyle her işe koşmuşlar. Ama yavaş yavaş bu anlayış değişiyor. Tabi eşitlenmeye daha çok zaman var. Bir gün o da olacak değil mi?

Sevgilerimle...

aysema dedi ki...

Sevgili Zeugma,

Aşureleri koymasa mıydım yoksa? Üzüldüm şimdi.

Mutfakla ilgili fotoğraf düşünürken yazlıktayken yapıp komşulara dağıttığım aşurelerle ilgili bu fotoğrafı koydum.

Ama sen sorunu çözümlemişsin, afiyet olsun canım.

Kadın eli değen her iş güzel oluyor, paylaşıldığında ise çok daha güzel oluyor değil mi?

Sevgiler...