5 Aralık 2009 Cumartesi

AŞI OLSAM MI OLMASAM MI DERKEN



Günlerdir domuz gribiyle yatıp domuz gribiyle uyanıyorduk. Kabus gibi!
Ne kadar makale varsa okuduk. Tüm interneti taradık. Karşı olanları da aşıyı destekleyenleri de okuduk. Ben karşı olanlardan yanaydım, kesinlikle hayır derken içim içimi yiyordu. Çünkü söz konusu olan bir bebekti! Ya yanılıyorsak...

Kızım dün işe giderken birden:

-Anne bugün aşıya sen götürür müsün? dedi.

Ben, hiç düşünmeden:

-Hayırrr! diyiverdim.

O da "Peki!" diyip gitti.

Gitti, ama ben çıldıracak gibiyim, yeniden internete saldırdım, okudum okudum okudum... Değişen bir şey yok, hala kararsızım.

Ve bugün sağlık ocağına gittik. Elimize bir kağıt tutuşturdular, imzalayın dediler...

Domuz gribi nedir, başlığı altında kısa bir bilgiden sonra, aşı uygulaması sonrasında ortaya çıkabilecek yaygın (%1-10) durumlar sıralanmış:

*Aşı uygulanan yerde kızarıklık, hassasiyet ya da şişlik
*Baş ağrısı
*Kas ve eklem ağrısı
*Ateş
*Mide bulantısı
*Terleme artışı
*Üşüme,titreme
*Kasık, koltuk altı ve boyun lenf bezlerinde şişlik.

Aşı sonrası nadir olarak ortaya çıkabilecek durumlar da şöyle:

*Ciddi allerjik reaksiyon, anafilaksi
*Bir ya da birkaç sinirde ağrı, nörit
*Trombositopeni
*Nefrit, vaskülit
*Konvülsiyon, ensefalomiyelit, ensefalit gibi nörolojik bozukluklar, guillain barre sendromu, bell paralizisi, demiyelinizasyon bozuklukları
*Okulorespiratuvar sendrom.

Bunların yanı sıra, sağlık personeli ya da toplum tarafından aşılamayla ilgisi olduğu düşünülen ciddi olguların ( ölüm, sakatlık, konjenital anomali ile sonuçlanan veya hastanede yatış gerektiren ) ile kümelenme gösteren durumların bildirilmesi gerekir, deniyor verilen kağıtta.

Evet tüm bunları okudum, kaçsak mı diye düşündüm. Hemşire çabuk olun diye uyardı. Ve ben Yağmur'umun aşısının birinci dozunu yaptırdım. Hemen arkasından bir kağıt da kendim için doldurdum. Hiç mi hiç düşünmediğim halde aşımı oldum. Yavruya yaptırdıktan sonra, kendime yaptırmasaydım olur muydu? Hem yan etkilerini yaşayarak daha iyi anlayacaktım. Şimdilik ikimizde de bir sorun yok...

Kimseye olun ya da olmayın diyemem, karar sizin...

Bizi bu durumlara düşürenler utanır mı ki?

Herkese sağlık diliyorum. İyi tatiller.

18 yorum:

beenmaya dedi ki...

bizde ailece bir düşündük gerçi risk grubunda değiliz ama yine de son olarak doktor bir arkadaşımın yaptırmadığını öğrenince yaptırmamaya karar verdik..

haykırış dedi ki...

Sayın Aysema,
Belirttikleri risk grubunda olmama rağmen (Kalp ve Astım hastasıyım ve yaş 60) ve doktorumun haykırış bey ister yaptırırsınız ister yaptırmazsınız şeklindeki beyanı bana hayır yaptırtmam dedirtti.
Bu minvalde açıklama yapayım normal grip aşısını sürekli her yıl Eylül sonu yaptırıyorum. Ama Domuz gribi için asla aşı YAP TIR MAM.
Söz konusu bebek olunca o yaşlarda verilen aşılarını yaptırdınız ise neden korkunuz olsun ki..
Bilgi notu: Ali Kırca aşı olup yurt dışına çıkıyor ve şu an yakalandığı hastalıktan yurt dışında tedavi görüyor hani koruyordu..
Minik bebeğe Allah uzun ömürler versin.
Saygılarımla

zihni dedi ki...

bence de doğru yapmışsınız aşı olmakla. evet, bu konuda pis kokular geliyor kulağımıza (böyle kokular kulağa gelir), "gavura küsüp oruç yenmemeli".

ölüm riskiyle-yan etki riskini karşılaştırdığımızda, "evet" kararı doğrudur.

Adsız dedi ki...

haykırış bey, normal yaşın aşıları bebeği domuz gribine karşı korumaz. hastalık dibimize kadar gelmişken, yavrunun hastalanıp 40 derecelere kadar ateşinin çıkmasını göze almak istemedik.

Karōshi dedi ki...

Sevgili Aysema,
Biz de aynı çelişkileri yaşadık ve dün aşı olduk. Kızım ve yeğenlerim.. annem ve babam.. bu hafta da geri kalanımız olacağız. Yakın akrabam olan doktorumuz ve çocuklarımızın diğer doktorları aşı konusunda fikirlerini değiştirdiklerini söyleyince bu kararı verdik. (Ocak ayında esas ölümlerin beklendiği konusunda hepsi fikirbirliğindeydi.) Kızımın amcası da İsveçli iyi bir doktordur. O'na da danıştık. İsveç'te de aynı kafa karıştırıcı durumların yaşanmakta olduğunu... fakat hem kendisinin hem de çocuklarının aşı olacağını söyledi bize. Sanırım bu da içimi rahatlattı. Bundan sonrası için size de bize de verdiğimiz kararın hayır getirmesini diliyorum.

Sevgiler ve saygılar

Şeniz dedi ki...

Sağlık ve suhhat versin inşallah. Gerçi ben de yaptırmayı düşünmüyorum ama yine de aynı çelişkileri yaşıyorum işte.
ayrıca bir yerde okudum ki, her yıl düzenli olarak yapılan grip aşısı içine seneye bu aşının içindeki domuz gribine karşı olan ilaçta konulacakmış. Mutlaka bir şekilde yapılacak bu aşılar yani.

serpil dedi ki...

Eşim de domuz gribi aşısı oldu, hiçbir olumsuz etkisi olmadı. Sanırım aşı olduktan 10-15 gün sonra koruma başlıyor, Ali Kırca aşı olduktan 1-2 gün sonra, yani aşı henüz etkisini göstermeden hastalanmış.
Kafamızın karışıklığı konuyu tam olarak bilmememizden kaynaklanıyor, farklı görüşlerden etkileniyoruz.

aysema dedi ki...

Sevgili Beenmaya,

Gerçekten çok zor bir karar. İki durumda da insanın içi rahat değil. Herkes için kazasız belasız geçip gider umarım. Sevgiler...

aysema dedi ki...

Sevgili Haykırış,

Ben de kesinlikle olmayı düşünmüyordum. Ancak bebek olunca ben de oldum. Dilerim korktuğumuz gibi olmaz. Sevdiklerinizle sağlıklı nice yıllar dilerim. Saygılar.

aysema dedi ki...

Sevgili Zihni,

O kadar çok pis koku var ki ortalıkta neye inanacağımızı şaşırdık. Dilerim doğru karardır. Sevgilerimle...

aysema dedi ki...

Sevgili Adsız,

Biz de ondan korktuk zaten. Bebekler daha dayanıksız. Sevgiler...

aysema dedi ki...

Sevgili Karōshi,

Yazdıkların içimi rahatlattı biraz. Çok teşekkür ederim. Herkes için hayırlısı olsun diyelim. Sevgiler...

aysema dedi ki...

Sevgili Şeniz,

Hepimiz aynı kaygıları taşıyoruz. En çok da aşının çok yeni oluşu, biraz aceleye geldiği endişeleri deli ediyor insanı. Hayırlısı artık. Sevgilerimle...

aysema dedi ki...

Sevgili Serpil,

Dün olduk aşıyı. Yağmur Bebek'te de bende de şimdilik yan etki yok. Bilinmezlikle birlikte her kafadan bir ses çıkması ve imzalattırılan o belge korkutuyor hepimizi. Sevgiler...

Çınar dedi ki...

Canım öğretmenim, siz ve minicik bebiş aşı olduktan sonra, neden oldunuz demir mi hiç? Kimse fazla birşey bilmiyor bu konuda, umarım doğru olanı yapmışsınızdır...

Sevgi ve sağlıklar

aysema dedi ki...

Sevgili Çınar,

Biz bilmiyoruz, bu doğal da bilmesi gerekenlerin orta yolda birleşmesi gerekirdi değil mi? Sağlık konusunda bu kadar çelişki olur mu?

Zor bir karardı. Desteğin için teşekkürler. Sevgilerimle...

Sokak Kedisi dedi ki...

Zor bir karardı haklısınız, ben de 6 yaşındaki oğluma "yapılsın" kararı alırken çok hırpalandım. Umarım doğru olanı yapmışızdır,

Sevgiler

aysema dedi ki...

Sevgili Sokak Kedisi,

Bu kadar kargaşanın arasında gerçekten çok zor verilmiş bir karardı. Hala da içim rahat değil. Dilerim doğrusu budur. Tüm yavrulara öncelikle sağlıklı uzun ömür diliyorum...