25 Aralık 2009 Cuma

KURTULDUK (MU) EŞEKLİKTEN?



GENE Mİ ÜZDÜN ANNENİ


Nasrettin Hoca pazardan
Bir eşek satın aldı
Evine götürürken
Yedeğinde çekti onu
Binmeye kıyamadı

Hoca yola çıkarken
Hırsızlar gördü onu
Peşine takıldılar
Eşeğini çalmak için
Güzel bir plan yaptılar

Issız bir yere gelince
Hırsızlardan birisi
Anadan doğma soyundu
Çıkardı eşeğin yularını
Taktı kendi boynuna
Ellerini yere koyup
Eşek gibi yürüdü
Hocanın ardı sıra

Hoca sevine sevine
Akşam ulaşınca evine
Dönüp arkasına baktı
Gördü ki ne görsün
Eşek diye getirdiği
Çıplak bir adamdı

Çıkıştı adama Hoca
Sordu sen kimsin diye
Ben mi dedi çıplak adam
Başından geçenleri
Anlattı ezile büzüle:

Ben küçükken
Yaramaz bir çocuktum
Benzemezdim kimseye
Tanrı beni eşek yaptı
Annemi üzdüm diye

Öptü Hoca'nın elini
Çok sağol efendim dedi
Tanrı razı olsun senden
Sen beni satın alınca
Yeniden insan oldum
Kurtuldum eşeklikten

Yuları boynundan çıkarıp
Hırsızı bırakırken
Sıkı tembih etti Hoca
Haydi git güle güle
Bu sana bir ders olsun
Bir daha anneni üzme

Hocamız ertesi hafta
Yeni bir eşek için
Bir daha gitti pazara
Çaldırdığı eşeğe rastladı
Kimseye duyurmadan
Kulağına fısıldadı:

Seni yaramaz seni
Gene mi üzdün anneni
Sen bu yolda gidersen
Kurtulamazsın eşeklikten

(Ali Yüce)



12 yorum:

nalan dedi ki...

ah hoca !
eskiden de zormuş doğruyu söylemek şimdi daha bi zor :(

mr_lonely dedi ki...

Koskoca Nasreddin hoca, zeka küpüsün sen nasıl yersin böyle bir numarayı... :PP

Eskiden beridir bize anlatır dururlar bu hikayeyi. Çıkarmam gereken ders anneyi üzmemek falan filan olması gerekiyor ama ben öyle bir anlam çıkartamıyorum.
Düpedüz hırsızlık işte arkadaş. Dolandırıcının birisi palavra atıyor çalıyor eşeği ne dersi çıkaracağım ki bundan. Bu hikayeden çıkardığım tek ders, bütün mahalleyi toplayıp bulduğumuz hırsızı eşek sudan gelinceye kadar dövmek.
Bak eşek dedim. Yine mi üzdün anneni sen... :PP

atesinsesi dedi ki...

ah hoca ah

sufi dedi ki...

Her şeyde hakkın varlığını görebilen sevgili hocamız; hayvanın da bir dili olduğunu bilenlerden. Kuran'daki ayetlerden;Yaptığı kötülüklerin insanı "hayvan kalıbına" döndürebileceğine inandığı için serbest bırakmış eşeğini.Hakedenin insan kalıbına diğerlerinin de hayvan kalıbına gidebileceğini vurgulayıp bizlere çok güzel ders vermiş.İnsan kalıbında gördüklerimizin içinde kaç tane gerçek insan var? düşünmeye davet etmiş bizleri.
Benim anladığım da bu. Yüreğine sağlık Aysemam sevgilerimle.

ramazan dedi ki...

aslında eşekler ne kadar vefalı,cefakar,sevimli yaratıklardır.insana hizmet ederler ama hor görülürler.sevileceklerine sövülüp,dövülürler.koyduğunuz fotoğraf ne kadar güzel.insan nasıl kıyar bu yavruya.
hikayede bir anlam kayması var gibi geliyor bana,üzerinde daha fazla düşünmek lazım.
ellerinize sağlık.

aysema dedi ki...

Sevgili Nalan,

Haklısın, doğru söyleyenleri sürüm sürüm süründürüyorlar artık, dokuz köyden kovma dönemini de geçtik... Sonumuz hayrola.

aysema dedi ki...

Sevgili mr_lonely,

Anneleri üzmeyelim, ama onlar ağlatıp duruyor analarımızı... Hırsızlar o kadar uzmanlaşmış ki Koca koca Nasrettin Hocaları bile aldatıyor. Hem de bir kez değil!

Bu kaçıncı aldanışımız? Son olur mu ki...

aysema dedi ki...

Sevgili atesinsesi,

Ahhh ki ne ahhh! Bir offf çeksem karşıki dağlar yıkılır, o derece yani...

Sevgiler, hoşgeldin.

aysema dedi ki...

Sevgili Sufi,

Biz eşekliğe razı oldukça sırtımıza binen binene... Aklımızı başımıza devşirmezsek daha çok aldanırız... İki ayaklı eşeklerden bıktık usandık!

aysema dedi ki...

Sevgili Ramazan,

Teşekkür ederim yorumunuza... Anlam kayması var, ancak bu da bizi düşündürüyor. Nasrettin Hoca hem güldürüyor, hem de düşündürüyor değil mi?

İnsan bir kez aldanır, bu doğaldır da sürekli aldanıyorsa sorunlardan kurtulamaz. Aldatan kadar aldanan da suçlu değil mi?

Sndrfknella dedi ki...

Merhaba,

Azıcık alakasız ama aslında alakalı da :p Şimdi haberlerde izledim. Adana'daki eşekler insanların elinden kurtulamamış, üniversite öğrencileri ve hastalar da insanların vicdansızlığından. Eşek ve at eti yedirmişler yaklaşık 3000 kişiye. Sorsanız mangalda kül bırakmazlar, ama insanlığa gelince sınıfta kalırlar. Öyle işte...

Sevgiler :)

aysema dedi ki...

Sevgili Sndrfknella,

Alakasız olur mu? Tam da yerine oturdu.

Biz eşek gibi "Gözlerimi kaparım, vazifemi yaparım!" anlayışı içinde tepkisiz, duyarsız, ilgisiz yaşarsak daha çok eşek eti de katır eti de yeriz.

Koca milletin sırtına semeri, boynuna kementi takıp felakete sürüklemek istiyorlar da kaç kişi buna tepki gösteriyor ki? Kaç kişi farkında?

Biz eşek olmaya razıysak dur daha neler yiyeceğiz! Neler göreceğiz! Bu günleri arayacağız...

Son kırıntıları da temizleyebilseler gerçek yüzlerini ortaya koyacaklar.

Herkesin aklını başına alma zamanı geldi de geçiyor bile...

Bu arada hoşgeldiniz. Teşekkürlerimle...