3 Nisan 2010 Cumartesi

SÜRMENELİ KADRİYE TEYZE

Arkadaşım Nermin, sessiz sakin görüntüsü altında oldukça kıvrak bir zekaya sahiptir. Benim için her durumda sığınılacak gerçek bir dosttur. Sürmenelidir kendisi. Onun sayesinde Doğu Karadenizlileri tanıdım,sevdim...

Nermin, bir müddet önce elinden ameliyat olmuştu. Teyzesinin kızı ona bakmak, can yoldaşı olmak için bir süreliğine yanına gelmişti. Arkadaşımın komşusu Sürmeneli Kadriye Teyze başka bir komşusu olan Semiha'ya gitmiş, onu bulamayınca da Nermin'e uğramıştı...

Kadriye Teyze okumayı yazmayı yetişkinler için düzenlenen okuma-yazma kursunda öğrenmiş. Ancak her söze anında bir maniyle yanıt vermesi, benim gözümde "ozan" seviyesine yükseltti onu. Kendisi yetmiş beş yaşında bir bilge kişi. Bakalım beğenecek misiniz manilerini?

Giydiğin entarinin
Enine bak enine
Bulmadım Semiha'yı
Çıkayırum Nermin'e

Seni severim seni
Para doldur keseni
Elinin bileğinden
Nasıl kestiler seni

Arkadaşımın teyzesinin kızı ,artık gitmek istediğini söyleyince, Kadriye Hanım:

Her aklına geldi mi
Ağlıyorsun annene
Kimlere bırakıysun
Bu kardeşin Nermin'i

Kurban olayım sana
Yedi dalda bir çiçek

Nasıl bırakın Nermin'i
Ee yerlere girecek

Arkadaşım ikram edeceklerini masaya getirirken:

Yaylanın çimeninde
Kar yağar dizi dizi
Hazırlayır masayı
Çağıracak mı bizi

Teyze kızına hitaben:

Kemençemin üstüne
Mani çekerim mani

Sen gidersin buradan
Arayacağız seni

Arkadaşımın teyzesinin kızı kendi durumunu anlatır. Kadriye Teyze anladığını manileştirir hemen:

Oturu anlatayım
Ben çektiğim halları
Vurdum kapıya kilit
Gezeyrum çocukları

Duman dere yukarı
Kulavuzdur kulavuz
Sürmene'nin içinde
Duramadım yalavuz

Kar yağayı yağayı
Kapıdaki dallara
Senede iki defa
Gideyrum yavrulara

Oturu da yazayım
Bu kara yazıları
Ha bu bizim Nermin'in
Sıkıştı damarları...

Herkese iyi tatiller, yüzünüz hep gülsün...

20 yorum:

kamikaze dedi ki...

Çoook güzelmiş.bayıldım manileree.Karadenizliler bir başka oluyor.Çok seviyorum.Arkadaşınıza selam olsun.

Aysema öğretmenim Haykırış abinin kitapçığını sayfanıza alabilirsiniz.

iyi tatiller dilerim size de.

sevgilerimle.

Yelish dedi ki...

Trabzonlu oldugum icin soylemiyorum ama Karadenizlileri COK seviyorum ben de.
Ahhh ben orda olsam o teyzeyi ope ope bi hal olurdum kesin :)

Çınar dedi ki...

:)))) bayıldım manilere. Anadolu insanının riyasız boyasız kıvrak zekasına, espri yeteneğine, hem şaşırmış hem saygı duymuşumdur her zaman.

Sürmene'li Kadriye Teyze'ye selam olsun benden de.

Sevgiler

elifin terazisi dedi ki...

Olsun, biz de aynı güneşte çamaşır kurutanlardanız. Tüm Kadriye Teyzeler'in önünde saygıyla eğilirim. Sevgiler:)

Newbahar dedi ki...

Sokakları çay kokan Sürmenem. 2 yıl kaldım orda. Hatta Küçük oğlum orda doğdu sene 2003 te.

Bende iki yıl önce Sürmeneli Ayten adlı bir yazı yazmışsım, komşumu anlatan. İsmini değiştirmiştim ama.
Bilirsiniz belki Sürmenenin tek çiçekçisidir abisi.

Felçli annesine ve yaşlı babaannesine bakıyordu ve babaları vefat etmişti. Çok güzel insanlardı. Ve sürmene, o şiveleri...
Yazınızla o günlere gittim ve ne çok özlediğimi farkettim.

Sevgiler.

ŞANSLI dedi ki...

Sürmeneli kadriye teyzeye sevgiler selamlar.Maşallah Allah nazarlardan korusun.
Sevgiler:)

Oya Kayacan dedi ki...

Ne iyi ediyorsunuz bu dizeleri kayda almakla. Bir arkadaşımın annesinin (Bayburtlu) her dediği altın değerinde deyişlerini maalesef tembelliğimizden yazmadık. Nur içinde yatsın, halâ çok üzülüyoruz ne halt ettik diye.

aysema dedi ki...

"Kadriye TeyzeYe yazdıklarını okudum. Çok memnun oldu.Sana iki mani uydurdu.

Ya ver bana ver bana
Elinde hediyeyi
Yazdın bilgisayara
Bu Kadriye Teyzeyi

Haburadan aşağa
Daldım dereye daldım
Bilmezsin öğretmenim
Ne kadar memnun kaldım

Yorum yazmayı bilmediğim için böyle gönderiyorum.Kalmaya gelince bana öğretirsin.

Selamlar.NERMİN."

Sevgili Arkadaşım Nermin'in gönderdiği iletiyi buraya olduğu gibi kopyaladım. Kadriye Teyzeye çok çok teşekkür ediyorum. Uygun bir zamanda ziyaretine gideceğim.

Sevgilerimle...

JİVAGO dedi ki...

Pazar günü için o yörelere kısa bir yolculuk iyi geldi:)

İyi pazarlar dilerim

aysema dedi ki...

Sevgili Kamikaze,

Özellikle Doğu Karadenizlilerin hazır cezaplığı, esprili konuşmaları çok hoş.

Çok teşekkür ederim.

Bloguma ekleyeceğim. Sevgilerimle...

aysema dedi ki...

Sevgili Yelish,

En kısa zamanda gitmeyi düşünüyorum Kadriye Teyzeye, senin yerine de sarılırım. Keşke birlikte dinleyebilseydik, ama yollar ırak.

Gönüllerde buluşmak da güzel. Sevgilerimle...

aysema dedi ki...

Sevgili Çınar,

Selamlarını ve güzel sözlerini ileteceğim Kadriye Teyzeye.

Sevgilerimle...

aysema dedi ki...

Sevgili Elif'in Terazisi,

Sözünü çok beğendim. "Hepimiz aynı güneşte çamaşır kurutuyoruz." Ne güzel. Yaşasın dostluk o zaman.

Sevgilerimle...

aysema dedi ki...

Sevgili Newbahar,

Ben Sürmene'yi hiç görmedim, hatta Doğu Karadeniz'de Fatsa'dan öteye hiç geçmedim. Ama görmeyi çok istiyorum.

Kadriye Teyze belki tanır o çiçekçiyi, gidince sorarım.

Sevgilerimle...

aysema dedi ki...

Sevgili Şanslı,

Selam ve sevgilerini ileteceğim.

Teşekkürler...

aysema dedi ki...

Sevgili Oya Kayacan,

Ben de annemin masallarını not etmediğime yanarım.

Sözlü edebiyatımız çok zengin, ama kayda alınmayınca unutulup gidiyor işte.

Sevgilerimle...

aysema dedi ki...

Sevgili Kadriye Teyze ve Nerminciğim,

İkinize de tekrar sevgilerimi gönderiyorum. Görüşmek üzere...

aysema dedi ki...

Sevgili Jivago,

Çok sevindim efendim, iyi günler dilerim ben de...

Adsız dedi ki...

Sevgili hocam, Uzun aradan sonra merhaba. Ben uzun zamandır bloğunuza girmeyi ihmal ettim ama siz ,insanların aydınlanması adına bloğunuzu güncellemeyi ihmal etmemişsiniz. ( Haddim değil ama tebrik ederim. )
Gelelim Zonguldak öykünüze ; Zonguldak öykünüzdeki sıralama gayet güzel ancak keşke ona bir de artık emeklinin başkenti diye de bir yer açsaydınız. Hocam haksızmıyım acaba, Sizin o güzelim görselleriniz, bize geçmişi hatırlattı ama malesef mazide kaldı diyorum. Yazdığınız gibi ,Zonguldak artık " Altı kara
A. ÖZTÜRK

aysema dedi ki...

Sayın Öztürk,

Yorumunuz için tekrar teşekkür ederim. Saygılar.