15 Mayıs 2010 Cumartesi

OYUMU KIRATA VERDİM


Babam ilk kez 1954'te oy kullanmış.

O zamanlar seçme yaşı 22 olduğundan 1950'de yapılan seçimde yaşı tutmadığı için oy kullanamamış. 1954'deki seçimde ise hem oy kullanmış, hem de sandık başkanı olarak görev yapmış.

Sandık başkanı olarak görevlendirildiği köy, Erzincan'ın Hinzoru köyüymüş. Tanyeri jandarma karakolunun üst taraflarındaymış bu dağ köyü...

Seçimde görevli olanları otobüslerle gideceği köye yakın bir yerde sırayla bırakıyorlarmış. Babam, ben yine şanslıydım, diyor. Karakoldan sonrasını yanına verdikleri bekçiyle birlikte yürüyerek köye ulaşmışlar.

Üç gün bu alevi köyünde konaklamış babam. İnsanları çok iyiydi, diyor. "Köy öğretmeni de benim yaşlarımdaydı, bana okulu, okulun kitaplığını gezdirdi." diye anlatıyor o günleri.

Tesadüfen muhtarla soyadlarımız da aynıymış, diye de ekliyor.

Çok güzel bir köydü, diyor. Ve partililer...

Bir CHP'liler, bir DP'liler gelip yemeğe götürüyordu üç gün boyunca... O yoğurtların, tereyağına kırılan yumurtaların tadı nerede şimdi, diye de iç geçiriyor...

Seçimi Demokrat Parti kazanmış, köydeki sandıkta da DP önde çıkmış...
Babama soruyorum: Sen hangisine verdin? Yanıtı DP oluyor. "Öyle vaatlerle geldiler ki herkes heyecan duyuyordu o zamanlar." diye de ekliyor.

"Oyumu Demokrat Partiye verdim, demiyordu çoğu kişi, 'Kırata verdim geldim. diyordu, Demirkırata...'

Ancak 1957'de işler karıştı. Menderes Amerika'dan uzaklaşıp Rusya'ya yanaşmayı denedi, bu da Amerika'nın desteğini çekmesine neden oldu. DP gözden düştü. 1960'da ihtilal olmasaydı seçimi CHP kazanacaktı..." diyor.

İlginç değil mi? Tarih tekerrürden ibarettir, diyenler her zaman haklı mı çıkıyor?

İyi tatiller...

8 yorum:

haykırış dedi ki...

Sevgili Aysema Öğretmenim,
Demirkıratla yaşadım lakin oy hakkım olmadığından oy kullanmadım.
Mamafih çevreden görürdük DP li olanlar belliydi şaşaalı bir hayat yaşarlardı hatta çoğu kez sizde verin sizde yaşayın şeklinde telkinlerde de bulunurlardı rahmetli babamın gücüne giderdi neden hakkım olmayan bir şeyi haksızca elde edeyim diye söylenir dururdu o tarih bu tarih CHP deyim hiçte pişman değilim..
Sevgi ve saygılarımla

kamikaze dedi ki...

Babanıza selamlar.ellerinden öperim.bizimle paylaştığınız için sağolun.benim babam da alevileri çok sevdiğini söyler.

Ozgur dedi ki...

Çok özledim dedemle sohbet etmeyi...

Mavi Balon dedi ki...

Ben küçükken-1973 doğumluyum- İzmir'de Yapıcıoğlu'nda oturuyorduk. Cadenin bir yanından diğer karşısına büyüyüp uzayan bir sarmaşık vardı. Yazları gölge olurdu caddede. Sonra bir gün, bir kamyonetin kasasında şaha kalkmış beyaz kırat geldi, o sarmaşıkların engellemesinden geçemedi caddeden. Ve ne yazık ki, o kırat geçsin diye o güzelim sarmaşıkları kesmişlerdi.

aysema dedi ki...

Sevgili Haykırış,

Yorum için çok teşekkür ederim. Ben de hep CHP'ye oy verdim. Babam DP, AP son yıllarda CHP'ye oy vermiş.

Bizim çevremizdekiler Haykırış Beyin söylediği gibi değildi, ama öyle yapanlar olduğunu duyuyorduk, diyor.

Tekrar teşekkürler...

aysema dedi ki...

Sevgili Kamikaze,

Babana saygılar, yorum için teşekkürler...

aysema dedi ki...

Sevgili Özgür,

O da sizleri çok özlemiş, fotoğraflarla özlem gidermeye çalışıyoruz. Öpüyorum çok çok...

aysema dedi ki...

Sevgili Mavi Balon,

Olacak şey mi bu? Başka yoldan dolaşsalardı. Doğayı yok edip sonra da şikayet ediyoruz.
Sevgilerimle...